Anda di sini: Nasional > Khidmat guaman percuma

Khidmat guaman percuma

Share

KUALA LUMPUR – Golongan kurang berkemampuan layak mendapat bantuan dan nasihat guaman Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBK) bagi semua jenis kesalahan jenayah kecuali yang membawa hukuman mati.

“Bagi kesalahan yang membawa hukuman mati, mahkamah menyediakan perkhidmatan peguam yang dilantik mahkamah. Bantuan guaman dan khidmat nasihat dalam perkara jenayah pula akan diberikan kepada warga negara yang memerlukan bantuan guaman pada peringkat tangkapan, reman atau tahanan dan permohonan ikat jamin tanpa had pendapatan,” ujar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Menurutnya, satu ujian kemampuan akan dijalankan untuk menentukan kelayakan orang yang akan menerima bantuan guaman pada peringkat perbicaraan dan rayuan di mahkamah.

“Perkhidmatan peguam YBGK hanya akan diberikan kepada warga negara Malaysia yang memenuhi syarat dua kategori. Mereka yang mempunyai sumber pendapatan tidak melebihi RM25000 setahun akan diberi bantuan guaman secara percuma,” katanya menjawab soalan bertulis Lim Lip Eng (DAP-Segambut).

Lim meminta penjelasan adakah setiap tertuduh dalam kes jenayah ditawarkan khidmat guaman melalui YBGK untuk membela mereka.

“Mereka yang mempunyai sumber pendapatan melebihi RM 25000 setahun tetapi tidak melebihi RM 36000 setahun akan dikenakan bayaran RM300.”

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, bantuan guaman dalam kes jenayah penting bagi memastikan semua pihak mendapat hak kesamarataan di sisi undang-undang sebagaimana termaktub dalam Fasal (1) Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan.

“Apabila seseorang warga negara ditahan atas kesalahan jenayah, agensi penguatkuasaan yang berkenaan akan menghubungi Pusat Bantuan Guaman Negeri di bawah Majlis Peguam di Semenanjung Malaysia dan Persatuan Undang-Undang Sabah dan Persatuan Peguam Bela Sarawak bagi mendapatkan khidmat peguam yang berdaftar dengan YBGK.

YBGK diperbadankan pada 25 Januari 2011 sebagai satu syarikat khairat mengikut Akta Syarikat 1965 (Akta 125) akan memulakan operasinya pada akhir bulan ini.

Comments  

 
0 #31 i forgot my google 2015-06-05 09:18
Hello! Quick question that's totally off topic. Do you know how to
make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my iphone 4.

I'm trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue.
If you have any recommendations , please share.
Many thanks!
Quote
 
 
0 #30 rohana 2015-05-18 15:49
Saya memerlukan khidmatan guaman..sila hubungi saya dgn segera..
Quote
 
 
0 #29 rohana 2015-05-18 15:47
saya memerlukan khidmat guaman
Quote
 
 
0 #28 vemala 2015-05-14 21:29
Ibu saya menetap di Taiping, Pokok. Rumah yang diduduki telah di beli oleh ayah says sejak tahun 1969 dan kami duduki rumah tersebut hingga sekarang. Masaalahnya rumah ini masih atas nama penjual asal sejak beli sampai sekarang. Kes telah jalan selama lebih 30 tahun dan akhirnya kes berpihak kepada kami atas dasar "Fraud" dan penjual perlu menbayar ganti rugi. Penjual tidal membayar, kami tidal tahu di mana kelurga penjual berada dan sehingga hari ini kami masih nenetap di rumah yang sama tanpa geran atas nama kami. Sekarang semua yang terlibat dalam urus jual beli telah meninggal dunia. Kes ini sampai sekarang tiada penyelesaian. Ibu saya dah berusia dan perlu bantuan peguam uutuk menyelesaikan kes ini.
Quote
 
 
0 #27 vemala 2015-05-14 21:23
IBU saya menetap did Taiping dan menetap di Pokok [censored]am. Rumah yang diduduki telah di beli oleh ayah says sejak tahun 1969 dan kami duduki rumah tersebut hingga sekarang. Masaalahnya rumah ini masih atas nama penjual asal sejak beli sampai sekarang. Kes telah jalan selama lebih 30 tahun dan akhirnya keys berpihak kepada kami atas dasar "Fraud" dan penjual perlu menbayar ganti rugi. Penjual tidal membayar dan sehingga hari ini kami masih nenetap di rumah yang sama tanpa geran atas nama kami. Sekarang semua yang terlibat dalam urus jual beli telah meninggal dunia. Kes ini sampai sekarang tiada penyelesaian. IBU saya dah berusia dan perlu bantuan peguam uutuk menyelesaikan keys ini.
Quote
 
 
0 #26 shakir 2015-05-05 17:59
Saya ada masalah tentang tuntutan insurance kereta saya....pihak insurans takaful hanya bayar ikut apa yang dia nak sahaja...sedangkan kereta saya 1prt...saya nakkan kebenaran...
Quote
 
 
-2 #25 siti rahmah binti sa 2015-05-02 16:12
anak saya telah saya jamin rm10.000.000.atas kes samun berkumpulan.tapi di minta jadi saksi pula pehak polis.boleh ke kes anak saya mendapat kan hidmat peguam untuk mewakili beliau.saya ibu tungal.berkerja sebagai casher dengan pendapatan rm1050 sebulan.anak saya penganggur berusia 21thn
Quote
 
 
0 #24 farah 2015-04-07 15:37
boleh saya dapatkan no.fon @ pejabat yang boleh dihubungi?
saya perlukan khidmat peguam YBGK ini segera.
terima kasih.
0132578740
Quote
 
 
0 #23 darna andang 2015-03-19 16:43
Saya puan normawati bnti omar..nama saya d pergunakan mengambil huntng brang ka siger tmpa sepegetahuan saya..sehingga singer menfail kn samsn kat mhkama semenanjung..padahal saya sama sekali tdk pernah ambil apa2 brg kt singer..aya dah buat repotan polis..jika pada tnggl 23 3 2015 saya tk hadir kt mhkama nama saya akn d blackkis dari nama bank negara..lg pun org yg guna nma saya ambk brng semua tdk lengkp jd mcm mana singer bolh luluskn..aku memohon mcm mana caranya saya lawn ni kes..saya orng yg tak punya apa2..hnya mampu merayu dn memohon pada kihdmat guaman percuma..supaya dpt menolong saya menyelesaikn kes saya..rakyt yg lg teraniyaya..mohon pertolongan..
Quote
 
 
0 #22 mohamad izuat 2015-03-09 00:17
kes penipuan
Quote
 
 
-2 #21 Sally 2015-02-08 10:20
Apa saya perlu buat ada orang fitnah saya ada hubungan dengan lelaki lain dalam masa yang sama membuka aib diri kepada rakan sekerja yang boleh menjatuh maruah saya.adakah saya boleh menyaman org tersebut dan sama apa saya perlu buat pada individu tersebut?
Quote
 
 
-1 #20 thana 2015-01-19 13:57
Nama thana dari pj ingin dapat pertolong sama pihak tuan masalah harta pusaka di oleh ahli kelurga sewaktu i sakit untuk hubungi 0162823284 harap pihak tuan membantu saya sekian dari thana
Quote
 
 
+1 #19 Melati 2014-12-22 10:04
Slm...saya memerlukan khidmat guaman...saya akan melangsungkan perkahwinan pada 27.12.2014...tinggal beberapa hari lagi...tetapi bakal suami telah menghilangkan diri tanpa dapat dihubungi. Jadi saya anggap lelaki ini telah menipu saya. persiapan semua telah dibuat...
Quote
 
 
-1 #18 tengku azhani 2014-12-20 18:27
saya memerlukan peguam bela untuk suami saya yang kini di tahan reman.dia dituduh sekyen 6(1) senjata kapak dalam kereta.dia tiada niat untuk cederakan sesiapa.dia mengambil kapak itu di rumah mertua saya untuk di bawa pulang.tujuan untuk membersihkan halaman belakang rumah.saya sebagai isteri yang uzur mengidap sakit jantung d panic disorder tidak mampu keluar sendiri mencari peguam.apatah lagi dari segi kewangan.saya tinggal di lelantan.saya berharap sangat bantuan biro guaman membantu suami saya yang berada di penjara pengkalan chepa sekarang.saya benar- benar mengharapkan ihsan tuan.tolonglah saya.
Quote
 
 
-1 #17 idrus hashim 2014-11-19 10:19
Saya telah memasukan kereta untuk dibaiki gear box di sebuah worksyop di KLumpur. Harga yang dipersetujui ialah rm 1,500.00 dengan jaminan (warranry) setahun. Keretà telah keluar selepas dibaiki dan selepas membayar upah kesemuanya iaitu1800.00 tapi tidak dalam keadaan sempurna. Kereta dimasuk ke workshop semula tetapi sehingga
sekarang kereta tersebut belum sibaiki.
Makanik yang membaikin kereta saya memberi alasan yang tidak munasabah. Saya
harap mendapat nasihat tuan seterusnya.
Quote
 
 
+1 #16 mogan 2014-11-12 22:51
Nama saya mogan.masalah saya ialah saya telah kahwin berdaftar pada 2012.dan tidak tinggal sebumbung dgn pasangan .saya.Kami berdua tak sefahaman dan ingin bercerai.saya tidak mampu membayar peguam dan tidak ada duit yang banyak utk bercerai.sya kena tanggung keluarga i,kerana mak dan bapa i x keje. disini sya ingin mendapatkan nasihat,apa patut sya bt untuk bercerai. num hp saya 0122763769
Quote
 
 
+1 #15 rosnidha 2014-11-11 16:34
Asalamualaikum, suami saya telah di jatuhkan perintah ditahan di pusat serenti. namun begitu kami sekeluarga percaya yang dia telah dianiaya oleh orang yang membencinya. bolehkah kami mendapatkan bantuan peguam secara percuma?kami tidak mampu mendapatkan peguam yang mahal bayarannya.
Quote
 
 
0 #14 mohamad tarmizi 2014-10-16 13:52
[censored]alamu alaikum . adakah jika isteri saya sudah ambil biro guaman, saya tak boleh ambil....
Quote
 
 
+1 #13 Ina 2014-10-10 18:30
Hai sy ina dr penang.. Memerlukan peguam yg benar2 ingin mengambil kes seksyen 408.... Hubungi sy segera. Terima kasih
Quote
 
 
0 #12 Chandra 2014-09-08 12:49
Harta pusaka ibu, suami saya telah ditipu oleh bapa saudaranya. Saya telah mendapata semua dokumen bagi membela kes ini tetapi yuran guaman yang diminta terlalu tinggi. Saya memohon jasa baik pihak tuan / puan untuk membantu saya dalam urusan ini. Saya mempunyai semua bulti bagi perkara di atas.
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh

Jendela Antarabangsa

Sila pastikan direktory Cache anda writable.

Zaadut Taqwa

Sila pastikan direktory Cache anda writable.

Erti Kehidupan

Sila pastikan direktory Cache anda writable.

Lambaian Islah

Sila pastikan direktory Cache anda writable.

Dr Maszlee Malik

Sila pastikan direktory Cache anda writable.
Jumpa kami di Facebook